Pročitao sam 1000 propratnih pisama - Ziska

Pročitao sam 1000 propratnih pisama

i imam par saveta

Propratno pismo deluje kao najteži korak u nalaženju posla. Trebalo bi da to bude tek jedan kršten mejl koji dopuni CV. Međutim, većina ljudi nema pojma šta u njima treba da stoji – to mogu da tvrdim pošto sam sračunao da sam u karijeri pročitao barem 1000 propratnih pisama!

Veruj mi, koliko ih je muka pisati, još ih je teže čitati! Većina udavi svaki smisao u poplavi floskula, klišea i korpogovora. Što je šteta – za mene jer ću potrošiti 2 minuta na kolutanje očima – za tebe jer gubiš šansu da se izdvojiš na konkursu za posao!

O nama

Moj najveći savet je da napraviš jednu veliku promenu u glavi:

CV je o tebi, a propratno pismo je o nama i tebi.

Nemoj da prepričavaš CV. To je promašena prilika. Mi tražimo ukrštanje između tvog CV-a i onoga što je nama potrebno – ako uradiš taj posao za nas, osiguravaš da nećemo propustiti nešto što te izdvaja! Skreni nam pažnju da se klipovi koje snimaš sa društvom iz kraja bave istim temama kao naši podkasti, da te neki naš kejs asocira na neki projekat koji radiš isl.

Razjasni sve nelogičnosti u tvojoj prijavi. Recimo mi nemamo fully remote pozicije, pa kada se prijavljuješ iz drugog grada bitno nam je da znamo da li to znači da želiš da putuješ na posao. Ako menjaš industriju, objasni nam zašto. Ako se prijavljuješ za poziciju za koju nemaš dovoljno iskustva, objasni kako vidiš svoj razvoj ovde itd.

Naravno, to nije lako: potrebno je da istražiš nešto o nama, da prekopaš naš portfolio, da izguglaš intervjue mene i Miloša, da pročitaš nekoliko blogova i sl. Tako ćeš zaista razumeti čime se bavimo i kako se stvarno razlikujemo od drugih. Tek onda ćeš moći da napišeš konkretno propratno pismo, bez pribegavanja opštim mestima.

Znam, daleko je lakše da napraviš templejt propratnog pisma gde jedan pasus posvetiš nekim opštim mestima tipa: vi ste jako inovativni, svež pristup, mesto gde mogu da vidim sebe… Problem je što sa druge strane mejla mogu da osetim kad kreće taj templejt, pa pošto na svakom konkursu ima stotine kandidata – tad prestajem i da čitam. Veruj mi, isplati se da uložiš ovaj trud.

O tebi

Kada pominješ sebe, čini to koncizno – tek toliko da objasniš koji deo tvog iskustva je vezan za nešto čime se bavimo. Šta su još bila zaduženja ćemo videti u CV-u. Šta ti je to iskustvo značilo ćemo te pitati na intervjuu. Najbolje je kada linkuješ na prezentaciju, post ili profil – neki tvoj konkretan rad koji je vezan za to čime se bavimo!

Formatiranje

Kao i dobar blog, nije bitno koliko je dug mejl, ali treba da držiš pažnju u svakom koraku mejla. Dužina teksta pokazuje da se trudiš, ali to nije jedini kriterijum: potrebno je da pokažeš i da umeš da držiš pažnju publike. Nezainteresovane, nezahvalne i kapriciozne publike – baš kao one koja prati reklame.

Lepo formatiraj mejl da lakše držiš pažnju. Ovo nisam stavio zato što mi je ponestalo saveta. Ne postoji ništa gore nego dešifrovanje kobasičetine teksta u Times New Roman, size 9, bez ijednog paragrafa. Ja imam veliki monitor i ni to ne pomaže. Nekad Infostud sažvaće formatiranje, ali zato uvek izvezi svoje pismo odvojeno kao PDF.

Ton

Piši konkretno. Bolje je da iskopaš da smo u nekom blogu pomenuli da nam je origami kul, i pošalješ nam link do posta svoje origami figure, nego da drviš u inovativnom pristupu strateškim komunikacijama.

Izbegavaj floskule. Veruj mi da ne postoji osoba na svetu koja gaji strast prema digitalnom marketingu, koja vidi ovo kao perspektivno okruženje u kome može da ostvari svoj potencijal, koja žudi za prilikom da se dokaže u industriji budućnosti… Ne želiš da zvučiš kao vanzemaljac koji je naučio da govori čitajući motivacione govornike na LinkedInu. Želiš da zvučiš kao iskreno, jer svi vole da rade sa takvim ljudima.

WTF

Poslednji savet je malo čudan. Nisam očekivao da će se on ikada naći na ovakvoj listi. Međutim, život te nekada iznenadi. Vasiona je čudno mesto, napunjena čudnim bićima. A mnoga od njih se prijave kod nas na praksu. Dakle, evo ga:

NE ŠALJI NAM PESMICE!!!

Na svakom konkursu dobijemo buljuk pesama. Na jednom konkursu su nam za jedno popodne stigle 4 pesme: napisane, snimljene, odglumljene! Rimovanje je najlakša igra rečima – svi znaju da rimuju. Imamo dokaz za to jer smo dugo držali pesmicu na testu za praksu i to je jedino pitanje na koje su svi uspeli da napišu odgovor! Veruj mi da smo videli svaku moguću rimu sa žiška, šiška, friška, zaljubiška, banja niška, lepog miška, i šta, ništa, bih šta…

/ / /

Ja nisam ekspert, HR savetnik ili guru – imam ograničeno iskustvo i ne mogu da tvrdim da moji uvidi važe svugde na tržištu. Iako sam pisao o CV-evima, o intervjuimao početku karijere, o glupim načinima da upropastiš sebi prijavu za posao – sve su to samo moji pokušaji da olakšam sebi proces zapošljavanja i omogućim kandidatima koji žele da se pripreme da to urade na najbolji način.

Ako se prijavljuješ za posao kod nas, siguran sam da treba da pratiš ove savete.  Ako se prijavljuješ u druge firme, verujem da ih barem vredi razmotriti, ali spreman sam da mi se žališ na LinkedInu ako nije tako!

Srećno!

Goran