3 stvari koje jedan student treba da zna o “Digitalu”

Jun 27, 2018

Dakle, dragi studente pred kraj školovanja, koji se sada pitaš šta ćeš dođavola da radiš posle diplomskog, šta ti ne znaš o digital marketingu, a valjalo bi?

Digital marketing je seksi industrija: na svaki naš konkurs javi se barem 80% ljudi bez ikakvog iskustva. To su ili sveži diplomci koji su načuli da je taj digital sada unosna stvar ili ljudi raznih fela koji su počeli da prčkaju po community managementu / AdWordsu.

U svojoj karijeri pregledao sam preko 200 testova za praksu ili posao i svestan sam koliko prosečan student nema pojma čime se bavimo. Nisam ni ja bio bolji: kada sam izašao sa faksa, preporučili su mi da se prijavim za copywritera. Jedini problem je bio što nisam imao pojma šta je to. Znam dosta fakultetskih profesora i asistenata koji se trude da obogate svoje kurikulume znanjima iz digitala, ali pošto naša industrija u Srbiji postoji maltene 6 godina, znam i koliko im je teško da to postignu.

Dakle, dragi studente pred kraj školovanja, koji se sada pitaš šta ćeš dođavola da radiš posle diplomskog, šta ti ne znaš o digital marketingu, a valjalo bi?

1. Digital nije marketing

Prosečan student koji je imao dodira sa marketingom, obično je prošao knjižurinu Filipa Kotlera, ili neki njen derivat uz možda case study vežbe o velikim stranim kompanijama. Kao što ste verovatno već pretpostavili, slabo koristimo poglavlja oko internacionalnog marketing menadžmenta. Oni štreberskiji nastrojeni (evo dižem ruku dok kucam) nadaju se da će bar primeniti 4P.

Međutim, većina digital poslova na tržištu su usko specijalizovani advertising poslovi - samo jednog dela jednog od 4P. Marketing je daleko šira oblast od advertisinga. Osim što sam opravdao moju krvavo zarađenu osmicu iz marketinga na FONu – što je to vama bitno?

Bitno je da znate da u digital zaista možete ući sa bilo kog fakulteta: tačno je da je većina ljudi iz industrije sa menadžerskih fakulteta, ali to je više rezultat usmeravanja njihovih interesovanja i networkingu nego kurikuluma. Među mojim kolegama ima studenata FDU, opšte književnosti, psihologije, računarstva, a bogami i par njih koji su i dalje na studijama.

Očekujte mnogo više bavljenja detaljima, mnogo više kreativnih izazova, manje staklenih kancelarija, a više aranžiranja salate da se uklopi uz proizvod nego što zamišljate.

2. Šta je inbound, šta je creative

Poslovi koji potpadaju pod “digital” obično mogu da se svrstaju u jednu od dve struje:

  1. Performance / inbound / media buying / SEO
  2. Advertising / creative / community / social

Kažem “struje” jer ovo nije tehnička podela, već jedan tip ljudi gravitira jednoj, a drugi tip gravitira drugoj opciji. Nije da se bavimo različitim poslovima, ali se firme obično specijalizuju za jedno ili drugo.

Grozno pojednostavljeno, performance marketing pokušava da najefikasnije dovede potencijalne kupce do sajta gde se obično nešto kupuje. Ako ste naleteli na skraćenice SEO, PPC, AdWords – to je to. Ovoj struji gravitiraju tehnički nastrojeni, analitički ljudi. Ovde je sve crno-belo i završi se na cifri koja je velika ili mala. Tako je bar na početku.

Kreativna struja je bliža klasičnom advertisingu, samo na digitalnim kanalima. Uključuje fotografisanje, pravljenje videa, osmišljavanje (ali ne i programiranje) sajtova, pisanje tekstova, statusa i slogana i kreativno osmišljavanje kampanja.

Na početku ćeš morati da počneš u jednoj od ove dve struje. Zato istraži dobro koja je za tebe.

3. Sve je “hustle”

Kada sam počinjao da se bavim digitalom, svakog meseca smo pravili novu Fejsbuk igricu preko koje smo nešto delili fanovima, a ja sam naučio dosta o menadžmentu projekata digitalne produkcije. Godinu dana kasnije oglašavanje je postalo presudno, a ja sam naučio koji formati gde najbolje prolaze. Kada su klijenti krenuli da troše dosta novca, postalo je bitno i kako izgleda to što oglašavaju. U tadašnjoj agenciji smo kupili fotoaparat, a ja sam naučio šta je žižna daljina. Sledeće godine neko je prvi put pomenuo influencere, a ja sam odgledao prvi Yasserstainov klip. Narednog proleća, Facebook je dampovao cenu videa, a ja sam na svakom sastanku pričao o četvrtom zidu.

Svake godine dešava se novi trend. Kao kada pištolj opali na Olimpijadi, svi u industriji u tom trenutku startujemo u manje-više totalnom neznanju. Pokušavamo da pravimo analogije sa sličnim projektima, analiziramo i donosimo zaključke, ali ne postoji ustanovljen “best practice”. U isto vreme, sat otkucava i ti žuriš da što pre prodaš kampanje koje bi iskoristile trend dok još uvek traje. Ti prodaješ, a još nisi sasvim siguran šta je to, kako radi i koliko dugo će trajati. Tu je ta ogromna prilika i ne postoji niko ko to razume bolje od tebe – snađi se. To snalaženje je “hustle” i zajedničko je za sve digitalne industrije.

I ne, ne gotivimo Gary V-a.

Zz
G

ovaj članak originalno je objavljen na Netokracija.rs u sklopu programa Digitalna karijera