8 postova koji su znak da ste spržili community managera

Nov 28, 2018

Svi smo mi nekad malo zz bz

Community manager (im.) – osoba koja je online 24/7, radi copywriting, dizajn, strategiju i oglašavanje, admin je na bar 10 stranica, odgovara na komentare u 2AM i 2PM i često joj govore – taj tvoj posao može svako da radi, samo kačiš nešto po tom Fejsbuku, zašto te neko plaća za to?

Da rezimiramo – the struggle is real. Kreativnost mora da bude na visokom nivou, isto kao i pismenost, praćenje trendova i ažurnost. Šta se onda desi kad jedan CM dočeka taj čuveni kraj meseca i sedne da radi kalendare postova?

Znam neke CMove koji kreiraju i po 150 postova mesečno u pokušaju da ispuni standardnu jedan-post-dnevno kvotu (koja je umrla, btw), a na sve to, svaki put kad provali dobru foru za povećanje dosega i lajkova, Mark se pojavi s novim algoritmom koji će još samo malo smanjiti organski doseg i sve napore CM-a još jednom baciti u drugi plan.

U takvoj situaciji, CM se snalazi kako ume, i obično dobijete neke ovakve postove:

Motivacioni citat

Znate one vizuale sa porukama kao što su „Ne možemo da promenimo pravac vetra, ali možemo da prilagodimo jedra“ i „Sreća je u nama samima“? E to. Od ovolikog naleta emocija morali smo da zastanemo s pisanjem teksta da se oporavimo.

One eternety later...

Da li su citati i motiovacione poruke sami po sebi zaista toliko loši? Nisu bili tamo negde 2010. godine kad je tri i po brenda imalo FB stranice i kad su takvi citati bili nešto što mogu da vas izdvoje iz mase, jer konkurencija gotovo da nije postojala. U međuvremenu, društvene mreže postale su ozbiljan komunikacioni kanal i nezaobilazni deo digital strategija. Hint: Citati na šarenim pozadinama nikako ne doprinose ostvarenju vaših ciljeva. Priznajemo, mogu vam doneti veći broj brzih (čitaj: nebitnih) lajkova. Međutim, ne povećavaju prodaju u vašem web shop-u, za šta je potrebna ozbiljnija sales funnel analiza, niti imaju dugoročne pozitivne efekte na percepciju vašeg brenda od strane korisnika i sigurno neće dugoročno doneti engagement.

Izmišljeni internacionalni dan nebitnog

U svakom ikada napisanom uputstvu tipa 10 Steps of Digital for beginners pronaći ćete stavku „Real time marketing“ gde će vam Social Media eksperti govoriti koliko je važno da iskoristite sveopštu prisutnost ljudi na mrežama i potrebu da budu u toku s dešavanjima. Šta to znači u praksi? Za početak, nikako ne znači da svojim fanovima morate da čestitate Svetski dan selfija, ako nema baš nikakve veze s vašom industrijom.

Pohvalno je da brend želi da budu u toku s dešavanjima i učestvuje u razgovoru s fanovima, ali ipak, zapitajte se:  da li neko zaista zna na šta se referirate? Da li im je bitno? Da li im je zanimljivo? Da li je vaš komentar zanimljiv, ili samo još jedna referenca radi reference? Srećan dan osmeha uz smajli od proizvoda? Zeeeev!

Dobar primer real-time komunikacije je Nectar kampanja koja referiše na beogradske izbore. Na stranom tržištu, odličan primer bio je oglas za jeftine avio karte kompanije Norwegian do Njujorka nakon velikog Branđelina razlaza i naravno, Oreo SuperBowl post koji će ući u udžbenik digitala ako ga ikada naprave.

Lep post je lep

Kao što sam naziv kaže, ovo je tip sadržaja koji će u Feed-u izgledati veoma lepo i atraktivno, a najčešće su u pitanju flatlay vizuali, na kojima se proizvod i dodatni elementi fotografišu odozgo, iz ptičje perspektive na šarenim pozadinama. Ovakav tip sadržaja je doživeo ekspanziju u poslednjih par godina na Instagramu, a rezultat je milion puta viđena fotka - van konteksta.

Kontekst je kampanja ili brend priča. Nećete verovati, ali većina potrošača već zna kako vam izgleda pakovanje. Razlog zašto imate agenciju je da ispriča priču za vas. Razlog zašto imate digitalnu agenciju je da tu priču ispriča na stotinjak načina godišnje. 

Instagram je ovde dosta doprineo problemu. Ako uđeš na feed bilo kog uspešnog profila, izgleda kao gomila nasumično nabasanih slika. Međutim, ako se bolje zagledate, videćete da svi oni zajedno, implicitno, vizualno ipak prenose jednu jasnu poruku. Granted, ta poruka je nekad jednostavno “ja sam bogat”, ali hej.

Na kafi sa...

Zvuči kao emisija koju vodi neka spisateljica sa dva prezimena? Zapravo je odogvor CM-a na najčešći advertajzing brif: Naš proizvod upotpunjuje one male trenutke svaki dan, kada potrošač odahne i posveti par trenutaka sebi. Prepoznaćete da je ovo trenutak koji je zauzela kafa.

A svaki proizvod može lepo da stane uz šoljicu, a copy se lepo napiše da poziva na uživanje i opuštanje. Inače, nismo do sad naišli na preciznu analitiku, ali ove dve reči sigurno spadaju u Top 10 najkorišćenijih termina u komjuniti menadžmentu. Jer šta je život ako ne uživanje na suncu uz laganu popodnevnu kafu, uvek i svuda?

Jedino što publika takođe gleda i sve druge postove: elektronike, piva, sokova i kafa zajedno jer svi danas imaju ads manager. Zagledajte se sledeći put kada vidite nekoga kako skrola Instagram. Razmislite da li se između dva skrola tog palca prepozna za koji je brend taj post.

Pričanje o vremenu

Pričanje o vremenu je holivudski kliše za loš razgovor. Ono kad glavni junak ne zna kako da skrene temu pa kaže “What nice weather we are having”. Međutim, svaki CM zna da će na sunčan dan imati duplo više lajkova nego na kišni ponedeljak. Ljudi smo, bre, volimo kad grane sunce.

Ili obrnuto: Zima je, pada sneg, bljuzga na sve strane, ljudi sede u kućama ispod 2 ćebeta, nije im do života... I šta onda uradi CM? Pozove nas u najbližu prodavnicu kako bismo kupovinom baš njegovog proizvoda ulepšali tmuran dan. Isti princip se prenosi i na dane u nedelji, pa tako svaki ponedeljak post izgleda mora da bude šoljica kafe za buđenje, a svaki petak post - stock fotka veselih ljudi s pićem.

Pitanje je kako tvoj brend reaguje na prvi sunčani dan? Snickers bi imao tek probuđenog lika u bundi i copy: Ne možeš da skontaš ovo vreme kad si gladan. Nike bi te pozvao na trčanje jer si propustila par termina zbog kiše. Uživajte u našem proizvodu jer je lep dan će izaći još 50 puta na feedu.

Sve po spisku

Kako se prevodi homey? Domno? Ok. U svakom slučaju, odlično je kad su nam postovi domni.

Najlakši način da se to postigne je korišćenje post-it papirića i notesa na vizualima. Post-iti su češći jer ne može svaki proizvod da se ukadrira pored notesa. Proširena verzija je i ona da dobijete fotku otvorenog notesa na kome piše nekoliko stavki:

  1. Pokupi dete iz vrtića
  2. Plati račune
  3. Budi stereotipna nuklearna porodica
  4. Kupi proizvod

 

Za pun ugođaj, koristite bilo koji kurzivni font dodat u Photoshop-u.  

A sad iskreno, kada ste poslednji put na svoj radni sto zalepili post it koji vas podseća da napravite pauzu za kafu? Ni mi se ne sećamo. Jer ljudi to ne rade. Prave pauzu kad stigne klopa, kafu piju u prolazu, a liste za kupovinu nose u telefonima, na nažvrljanim papirićima ili se samo češu po glavi dok šetaju između rafova supermarketa. Najveću sumnju u realnost ove situacije podiže neobično velika količina lepo kadriranog cveća koja uvek prati ovakve postove.

Tehnički gledano, prve tri stavke su takođe copy, tako da je moguće ovakav post izvesti drugačije. Međutim, ako su opšta mesta kao iznad, videli smo ovo hiljadu puta.

(Not so) fun facts

Da li ste znali da 8% ljudi ima jedno rebro više? Mi nismo. I ne znamo šta bismo s ovom informacijom, ali znamo da ovakvih postova na društvenim mrežama ima zaista mnogo, kao i to da je u pitanju jedan od najpopularnijih Facebook formata među CM-ovima na stranicama svih tipova sadržaja. Baš kao i izmišljeni internacionalni dani, generiše lajkove i po koji šer.

Mala tajna CM zanata je da smo se svi u nekom trenutku pretplatili na Uber Facts, Google Facts i razne Da li ste znali sajtove. Možemo da napravimo milion ovakvih postova. I jesmo. To je i problem.

Izuzetak je ako možete da pronađete zabavne informacije koje se tiču vašeg biznisa, brenda ili proizvoda. Izuzetak je i kada napišete kvalitetan blog post za sajt kompanije koji će temeljno obraditi podatke koji su značajni vašem potencijalnom kupcu. Ali mora biti konkretno vezano za vas. Ako ste sok, zanimljivo je da ste prošle godine potrošili 10,000 tona srpskih jagoda da napravite vaš sok. Nije zanimljivo što jagoda ima 52 koštice, jer je to već radio svaki konkurent.

Tasty derivat

Pre nego što bilo šta kažemo na ovu temu – razumemo vas. Hrana jeste the big thing i spada u veoma jak pokretač za kupovinu proizvoda, jer sve je bolje uz prelep obrok. Brendovi već decenijama kombinuju proizvode s hranom (jedan od čuvenih primera je Guinness content marketing projekat sa vrstama sira).

 

Međutim, svi su sada radili flatlay format videa sa ispisima koji je popularizovao BuzzFeedov Tasty. Ako nemamo para za video, imamo stock fotku sa ubačenim proizvodom i to krstimo content strand-om food inspo! Možda i ponudimo recept uz to, pošto pored Lepote i Zdravlje almanaha, celog odeljka za kuvare u svakog knjižari i one male stvari koja se zove pola Interneta neko i dalje ne zna šta bi skuvao. Od supermarketa i klinika, do teretana i čokoladica – CM-ovi će pronaći “zdrav i lak obrok” koji samo čeka na vas, da dograbite varjaču, krenete sa kuvanjem i kupite proizvod koji se komunicira.

Ako ste brend koji jeste vezan za kuvanje, recimo margarin, logično je da radite recept. Ako želite seriju koja je uspešna na digitalu, i dalje ostaje pitanje kako će se vaši videi razlikovati od svih ostalih? Recimo da potegnete na sve 4 strane Srbije da prikupite stare recepte i napravite nove verzije?

 

🔥   🔥   🔥

 

Da li sve ovo znači da bi trebalo u potpunosti da odustanete od ovakvog sadržaja? Naravno da ne. Nijedan od primera nije sam po sebi fatalan ili de facto loš. Postoji razlog zašto su ovakvi postovi postali toliko popularni.

Međutim, vremenom su se izlizali i znamo da publika više ne reaguje na njih. Ako dobijete mesečni kalendar koji je ispunjen samo navedenim primerima, razmislite još jednom o tome šta je cilj vaše komunikacije i kako možete dugoročno da je unapredite.

Smanjite broj postova, bidujte na reach, iscimajte se za real life fotke i dobar UGC prompt i LJBRT.