Kako štreberi flexuju

ŽIŠKA biblioteka

ŽŠK bilbioteka.jpg

Šta će uopšte jednoj digital / kreativnoj / produkcijskoj agenciji biblioteka? Mislim, lepo smo mi to sve napravili, drveno sa crnim okovima, ali impresivnije bi bilo da smo roknuli najveći OLED koji postoji i stavili da se vrti highlights nekog extreme sports eventa.

 

To radi moj zubar i super je.

 

Nije ni da je ovih dana teško doći do znanja: blogovi, YouTube tutorijali, konferencije, Udemy, Masterclass, pa se ček sad i razne budale napalile da rade podcaste. Koji će nam ova pobijena prašuma zarad nečega što ’ladno stane u jedan Kindle?

 

A nije samo da bismo mogli da flexujemo pred drugarima štreberima! Mada smo totalno u fazonu: Javite se čija je veća hehe.

 

Prvi razlog je što ne postoji zamena za holističku edukaciju koju može da ponudi jedna knjiga. Blog je kratka forma koja ne može u potpunosti da uvede nooba u novu temu. Može ponuditi tips & tricks, ali teško dobacuje do filozofije koja ostane sa tobom. Ako si mlada zbunjena duša koja razmišlja da uđe u advertajzing, možeš pročitati 10 blogova i zvučaćeš super na nekom intervjuu. Međutim, ako pročitaš Where Suckers Moon, osetićeš u kostima da li te ova industrija uopšte privlači.

 

Ovo je posebno bitno u Srbiji, gde nema pravog obrazovanja za rad u advertajzingu. Postoje razni programi koji se dotiču advertajzinga, ali agencijaši ostaju jedna randomizovana bagra visokog obrazovanja: menadžeri, novinari, filolozi, psiholozi, dramaturzi, poneki master vezan za komunikacije i onaj povremeni ludak koji nema ni srednju. Zbog toga smo prinuđeni da učimo kroz posao. To nas čini agilnim, ali takođe usporava razvoj u kompletnog komunikacionog konsultanta (za vas ambiciozne, to su oni koji naplaćuju veći retainer). Kad pokušavamo da samostalno rešimo probleme koji su već davno rešeni, gubimo vreme.

 

Na primer, da bismo objasnili prakikantima šta čini dobar Facebook post, Miloš i ja smo napravili Veneov dijagram preseka kruga Šta klijent želi da kaže i Šta publika želi da čuje. Taj grafik je evoluirao iz gomile nemuštih objašnjenja kojima smo zbunjivali praktikante godinama. Možete da zamislite Miloša kako uzbuđeno mlatara rukama, mene kako se mrštim na 30 načina i rečenice bliže metafizici nego feedbacku. Zato smo bili veoma ponosni kada smo konačno sredili sve to u jednostavan grafik:

 

 

Onda smo našli isti taj grafik u knjizi. Uopšteno za advertajzing.

 

Samo zamislite koliko jadnih mladih duša je moglo biti pošteđeno Miloševog neopravdanog entuzijazma i mojeg nihilizma!

 

Drugi razlog je što knjige postaju deo našeg timskog iskustva. Kada dvoje pročitaju istu knjigu, to je bar tri ručka dobrog razgovora. Kada neko lupi nešto sasvim novo, daleko je lakše da se objasnimo šta misli kada možemo da referiramo na iste koncepte. Kada kažeš „to možeš pročitati u ovoj knjizi, ja ti ne mogu bolje objasniti od toga“ – bolje se razumemo, i brže učimo.

 

Knjige su da se dele. Kindle knjiga ne može da se deli.

 

Po knjigama se takođe mogu praviti beleške. Ja sam se ponašao kao svinja prema svojim knjigama. Vremenom sam razumeo samoživost ovakvog ponašanja i osmislio maksimalno redukovani sistem za zabeleške. Onda sam upoznao Veljka, koji knjige tretira kao slikovnicu. Ako sam ja bio svinjče, on je final boss vepar na kraju Diablo III. Svakom stranicom njegovog škrabanja liberal i fašista u meni se iznova bore za prevlast:

 

Ovo treba zabraniti! / Sloboda izražavanja! / Ali on sad bukvalno crta oko naslova! / Njemu je to bitno!

 

Međutim, jedna dobra stvar izađe iz te bitke. Iako radim sa Veljkom, odemo ponekad na piće, konferenciju ili team building, najbolje sam ga upoznao kroz knjige koje sam čitao posle njega. Slično tako je i sa svima u kancu: iskustvo čitanja govori dosta o nama. Koji delovi nas privuku, koje anegdote ostanu sa nama, kako razumemo neke situacije.

 

Zato na našem pečatu biblioteke piše:

 

Knjige su da se čitaju, dele, da nauče i započnu razgovore.

 

Zato slobodno uzmi bilo koju našu knjigu.

 

Međutim, ponekad se i zaborave. Zato ako sada shvataš

 

da je ova knjiga slučajno ostala kod tebe, vrati je:

 

nego sledeći već sigurno čeka na nju.

 

Zaista verujemo u to. Nudimo naše knjige bilo kome ko navrati do nas. Zato ispod stavljamo kompletan spisak knjiga koje imamo u biblioteci, pa ako već navraćate, da ne odete praznih ruku:

 

4