Ovo je najkompleksnija fora ikada

Sep 03, 2019

Šta uopšte znači da fora radi na toliko nivoa?

Svi smo to izgovorili barem jednom:

Ova fora radi na toliko nivoa!

Ova fraza deluje sumnjivo. Kao da je ukradena iz strane serije. Mada se odomaćila. Skrasila se u srpskom jeziku, poređala plastično cveće od kineza po ćoškovima kolokvijalnog govora i baškari se na kauču u gaćama. Ali odakle joj pravo da bude tu? Šta tačno znači na toliko nivoa? A Kad smo već tu, šta uopšte znači fora radi ili fora ne radi? I kad smo već tu, KO JE OVAJ ČOVEK i zašto mu mali prst viri iz sandale!?

Objasnićemo gospodina Wonga kasnije, obećavamo. Da se vratimo na poentu teksta: Mi se dosta bavimo pitanjem šta radi, šta ne radi. Svaki post koji pravimo na kraju radi ili ne radi. Jedini način da objasnimo novim kolegama kako da prave dobre postove, odnosno copy je da ih analiziramo, dekonstruišemo i postavimo neka pravila.

Svesni smo da je proces analize suprotan procesu humora. Analiziranje fore je kao diseciranje žabe. Dosta saznaš, ali žaba sigurno umire. Međutim, analiza je za nas presudna. To je jedini način da odbranimo svoj rad od subjektivnog feedbacka. Najgore što možeš da odgovoriš klijentu koji kaže “Ne sviđa mi se” je “a nama se sviđa!”

Takođe, nisu svi kod nas u agenciji prirodni talenti za humor, kao što će mnogi autorovi prijatelji potvrditi. Dok analiziramo, dekonstruišemo i pojašnjavamo nekad nabodemo objašnjenje koje nekome klikne i “krene ih” kvalitetnije pisanje. Inspiracija je čudna stvar, nekom dolazi češće, nekom dolazi jače, nekad pogodi koga ne očekuješ. Ali u agenciji svi moramo da znamo šta je minimum.

Bilo da to zovete dobar copy, humor, fora, setup & payoff, zagonetka, twist ili jedinstvena inspiracija neponovljivog genija – minimum je isti: nešto što te barem na trenutak natera na razmišljanje. Možda te navuče da pomisliš jedno, a kada primeniš kontekst ili dodatnu informaciju shvatiš da je ipak nešto drugo. Možda te zbuni, ali kada pogledaš opet, nađeš dodatnu informaciju koja ti reši zagonetku.

Da ne budemo apstraktni, hajdemo na primerima. Uzećemo vic o Muji i Hasi, ne zato što je dobra fora, nego zato što je jednostavna i poznata. Pitamo se samo da li fore ima, ne i koliko je DOBRA. Dakle, pita Haso Muju:

     - Jel jarane da te pitam iskreno, plašiš li se ti malo tvoje Fate, a?

     - Ma šta se imam plašit, sve sam po kući spremio, još i ručak sam skuvao!

Do boldovane reči, ovo deluje kao normalan razgovor, u kome Mujo odgovara da se ne plaši. Nadalje, dobijamo suprotne informacije. Tvoj mozak mora da reši koje od informacija su tačne. Da bi to uradio, mora da primeni kontekst: Mujo i Haso su stereotipni, pomalo glupi muškarci iz Bosne. Logično je da je Mujo sve po kući spremio jer se boji Fate. Ovo se dešava jako brzo, ali tvoj mozak to radi sam. To dodatno razmišljanje je fora. U ovom slučaju vic.

Ovo je ujedno i odličan primer zašto fore nekada ne rade. Ako neko ne zna kontekst, ne može da ga primeni na svoj zaključak. Recimo, nama je ovo slaba fora jer su Mujo i Haso stereotipi za tupsone, ne za papučiće. Neko iz Amerike ne može da razume ovaj vic, jer ne zna da su Mujo i Haso pre svega glupi. Ako pokušaš da im objasniš kontekst pre vica, neće se nasmejati. To je zato što kada dobiješ rešenje neposredno pre pitanja, nema dodatnog internog razmišljanja.

Evo kako se to primenjuje u advertajzingu:

Dobijaš dve informacije. Neko nikada nije pročitao Economist. Ništa čudno. Potpis je Praktikant star 42 godine. Dalje zaključuješ sam: To već jeste čudno. Praktikant očigledno nije uspešan u biznisu. Pa onda je i logično da nikad nije čitao Economist, što je najrelevantnija biznis novina. A ovo je u stvari reklama za Economist? Ha! Pametno. Kao i njihovi tekstovi.

To su bile fore koje rade na na jednom nivou, odnosno fore kada imaš jedno ovo dodatno zaključivanje sam. Kada fora radi na više nivoa imaš više tih zaključivanja. Recimo, Wong on so many levels radi na 3 nivoa. Počinje tako što prepoznaš čuvenu frazu Wrong on so many levels. Onda vidiš da je nešto čudno, pa tražiš dalje:

  1. Azijati obično ne umeju da kažu R, pa wRong zvuči kao WONG.
  2. Dekica je azijat, pa se možda zove Wong.
  3. Dekica sedi na časopisima koji se zovu Level – dakle leveli nisu konceptualni, nego stvarni.

Sad shvataš i zašto je teško da se napravi fora na više nivoa: moraš pronaći različite kontekste koje svi razumeju, a postoji ograničen broj elemenata koji prirodno mogu da se nađu na vizualu. Zato je uvek lakše napraviti kompleksnu foru u nekoj niši – publika ima kontekst niše i opšti društveni kontekst.

I tu dolazimo do razloga za pisanje ovog teksta: naša najkompleksnija fora ikada, koja radi na 5 nivoa!

Pre nego što vidite foru, potrebno je da potpišete par disclaimera: sami ste kliknuli na ovaj klikbejt, nismo vas mi ništa tu naterali. Nismo nigde rekli da je fora dobra, pažljivo smo birali reči. O indikacijama, merama opreza, i neželjenim reakcijama na ovu foru posavetujte se sa nekim drugim. ŽIŠKA d.o.o. ni na koji način ne preuzima odgovornost za povrede koje mogu da nastanu kao posledica procesuiranja ove fore.

Fora ima nadu da radi na 0,1% populacije: OCD League of Legends igrači koji slušaju novokomponovanu narodnu muziku. Zato je za vas 99,9% objašnjen ceo kontekst ispod fotke, čime smo konačno presudili ovoj fori i za ovih preostalih 0,1%. Time smo osigurali i da je ovo najlošija fora ikada.

Nema na čemu.

Desno je Milica Todorović, pevačica. Milica Todorović ima hit Ti moje zlato. Levo je pro League of Legends igrač Aljoša Kovandžić koji je igrao pod pseudonimom Milica Todorović. U sredini je šampion iz League of Legends koji se zove Teemo. Teemo nije prirodno ove boje, mi smo ga obojili. Teemo u ruci drži item iz igrice koji se zove Zhonya’s Hourglass. Zhonya’s radi tako što postaneš zlatan i neuništiv na par sekundi.

Spremni?

Krećemo od pesme Ti moje zlato, a onda shvatamo:

  1. Nije Ti moje zlato, nego Teemo je zlato.
  2. Teemo je stvarno zlatan.
  3. Nije ni zlatan, nego je uključio Zhonya’s.
  4. Nije Milica Todorović pevačica, nego LoL igrač
  5. Milica Todorović ima ram Gold divizije, tako da je Teemo iz Golda, odnosno Teemo je zlato.

Očigledno, žestoko smo se trudili da dođemo do 5. Potrošili smo zalihu facepalmova za celu godinu. Ako neko ima kompleksniju foru, nećemo se flexati da se kladimo. Samo se javite u komentaru, vodimo vas na pivo, žarko želimo da popričamo!