PROČITAO SAM 1000 PROPRATNIH PISAMA

i imam par saveta

PROČITAO SAM 1000 PROPRATNIH PISAMA

Pisao sam već o CV-evima, o intervjuimao početku karijere… ali od svega toga mislim da su propratna pisma najteži korak u nalaženju posla. To je čudno – propratno pismo bi trebalo da bude tek jedan kršten mejl koji dopuni CV. Međutim, većina propratnih pisama propadne u pakao floskula, klišea i korpogovora. Ako uopšte budu napisana.


Ja nisam HR savetnik, nisam guru i ne živim od ovih saveta. Ovo je samo moj pokušaj da olakšam sebi svaki proces selekcije. Tokom svoje karijere pregledao sam sigurno više od 1000 propratnih pisama i mogu ti reći, koliko nisu prijatna za pisanje, toliko ih je i muka čitati. Ako se prijavljuješ za posao kod nas, siguran sam da treba da pratiš ove savete. Zato ću ih pisati kao da je to slučaj. Ako se prijavljuješ u druge firme, verujem da ih barem vredi razmotriti, ali spreman sam da mi se žalite na LinkedInu ako nije tako!


Moj najveći savet je da napraviš jednu veliku promenu u glavi: CV je o tebi, a propratno pismo je o nama i tebi. Većina propratnih pisama jako šturo pomene nas, a onda krene u prepričavanje CV-a. To je promašena prilika. Mi tražimo ukrštanje između tvog CV-a i onoga što je nama potrebno – ako uradiš taj posao za nas, osiguravaš da nećemo propustiti nešto što te izdvaja! Skreni nam pažnju da se klipovi koje snimaš sa društvom iz kraja bave istim temama kao naši podkasti, da te neki naš kejs asocira na neki projekat koji radiš isl.


Naravno, to nije lako: potrebno je da istražiš nešto o nama, da prekopaš naš portfolio, da izguglaš intervjue mene i Miloša, da pročitaš nekoliko blogova i sl. Tako ćeš zaista razumeti čime se bavimo i kako se stvarno razlikujemo od drugih. Tek onda ćeš moći da napišeš konkretno propratno pismo, bez pribegavanja opštim mestima.


Znam, daleko je lakše da napraviš templejt propratnog pisma gde jedan pasus posvetiš nekim opštim mestima tipa: vi ste jako inovativni, svež pristup, mesto gde mogu da vidim sebe… Problem je što sa druge strane mejla mogu da osetim kad kreće taj templejt, pa pošto na svakom konkursu ima stotine kandidata – tad prestajem i da čitam. Veruj mi, isplati se da uložiš ovaj trud.


Kada pominješ sebe, čini to koncizno – tek toliko da objasniš koji deo tvog iskustva je vezan za nešto čime se bavimo. Šta su još bila zaduženja ćemo videti u CV-u. Šta ti je to iskustvo značilo ćemo te pitati na intervjuu. Najbolje je kada linkuješ na prezentaciju, post ili profil – neki tvoj konkretan rad koji je vezan za to čime se bavimo!


Kao i dobar blog, nije bitno koliko je dug mejl, ali treba da držiš pažnju u svakom koraku mejla. Dužina teksta pokazuje da se trudiš, ali to nije jedini kriterijum: potrebno je da pokažeš i da umeš da držiš pažnju publike. Nezainteresovane, nezahvalne i kapriciozne publike – baš kao one koja prati reklame.


Lepo formatiraj mejl da lakše držiš pažnju. Ovo nisam stavio zato što mi je ponestalo saveta. Ne postoji ništa gore nego dešifrovanje kobasičetine teksta u Times New Roman, size 9, bez ijednog paragrafa. Ja imam veliki monitor i ni to ne pomaže. Nekad Infostud sažvaće formatiranje, ali zato uvek izvezi svoje pismo odvojeno kao PDF.


Piši konkretno. Bolje je da iskopaš da smo u nekom blogu pomenuli da nam je origami kul, i pošalješ nam link do posta svoje origami figure, nego da drviš u inovativnom pristupu strateškim komunikacijama.


Izbegavaj floskule. Veruj mi da ne postoji osoba na svetu koja gaji strast prema digitalnom marketingu, koja vidi ovo kao perspektivno okruženje u kome može da ostvari svoj potencijal, koja žudi za prilikom da se dokaže u industriji budućnosti... Ne želiš da zvučiš kao vanzemaljac koji je naučio da govori čitajući motivacione govornike na LinkedInu. Želiš da zvučiš kao iskreno, jer svi vole da rade sa takvim ljudima.


Poslednji savet je malo čudan. Nisam očekivao da će se on ikada naći na ovakvoj listi. Međutim, život te nekada iznenadi. Vasiona je čudno mesto, napunjena čudnim bićima. A mnoga od njih se prijave kod nas na praksu. Dakle, evo ga: NE ŠALJI NAM PESMICE!!! Svi znaju da rimuju, to je najlakša igra rečima. Videli smo svaku moguću rimu sa žiška friška zaljubiška, kao i sa žiškica, varnica, parica… Samo u jednom danu smo dobili 4 pesme!


Srećno i nemoj da napraviš neku od ovih grešaka!

Goran




8