Šta smo naučili praveći novi sajt

Jul 11, 2018

O UX-u, web developmentu i psovkama.

 

Verovatno ste primetili da smo naprvili konačno novi sajt. Znam bar petoro ljudi koji su me redovno podsećali da na starom nije valjala adresa. E’o vam sad. Jel’ lepo? Jes lepo. Nego.. šta sam ono pričao?

A, da! Iza kulisa (za vas, Severe Tasiću, to mu dođe u backendu) ulupali smo dobrih par meseci debatovanja o svim finesama sajta. Naučili smo dosta stvari jedni o drugima, npr. koja je omiljena psovka svakog od nas. Međutim, naučili smo i nešto što je šire industrijski korisno. Ne kažem da nije industrijski korisno znati oplesti po celom prvom redu na sahrani, samo ne priliči ovom novom clean dizajnu.

Dakle, šta smo to neočekivano naučili praveći novi sajt, a ima bar neke veze sa digitalom: 

Ne treba ti stranica “O nama”

..jer je logično ceo sajt O VAMA, to je VAŠ sajt! Ako preskrolujem naslovnu stranicu i ne znam i dalje ko ste VI, imate loš sajt! Zašto onda ova sekcija postoji na svakom sajtu?

U najboljem slučaju ova sekcija može da se zove i “Tačka razno” iliti “Ovo nismo znali gde ćemo, pa evo ovde”. Ovo je groblje zanimljivih činjenica o fabrici, posvećenost održivosti razvoja lokalnih zajednica uz sliku sa suncokretima i Misije i Vizije. Onda je došao UX. Počeli smo da plaćamo ljude da nas u suštini podsećaju da neki ljudi zapravo dolaze na naš sajt i nešto žele da nađu, a groblja nepotrebnih informacija su prepreke na njihovom putu, ili slepe ulice.

U najgorem slučaju, kompanija ni nema tu hrpu nepotrebnih informacija, ali zna da mora da ima O nama. Onda copywriter izbaci neku varijaciju sledećeg kupusa od rečenice:

We help companies from a wide variety of industries turn forward thinking ideas into workable solutions for their customers. Our highly skilled team optimizes performance of key processes to ensure impact on the bottom line.

Ae sad realno. Daj mi jednu firmu na koju se ovo ne odnosi. Kada me kontaktira nepoznat klijent, logično, uvek ih proverim na sajtu. Na neke sastanke sam bukvalno otišao i dalje ne znajući čime se bavi kompanija.

Nije lako izdvojiti svoje ključne prednosti, razmisliti koji projekti i fotografije će najbolje predstaviti sav rad koji je često kompleksan. Ali to je u stvari glavni zadatak prilikom razvoja sajta, ne istraživanje WP tema.

Call to action SMARA

Verovanje u call to action je toliko uvreženo u našoj industriji da niko više ne preispituje da li je zaista neophodno da stavimo SAZNAJ VIŠE da bi neko kliknuo. Zaista, kada je poslednji put rađeno istraživanje i na kom uzorku? U međuvremenu, call to action je postao fetiš – to nam je najbitniji deo, to je konverzija!

Onda dođem na svaki baner sa proizvodima, i njih 5 mi se velikim bold fontom dere 5 puta da SAZNAM VIŠE o njima. Ovo je u najboljem slučaju redundantno, u najgorem kič.

Odlučili smo se da napravimo mali experiment. Kad pogledate po ovom sajtu, videćete dosta neobjašnjenih trouglova, krugova, kocki i jedan hamburger. Bilo nam je ok da rizikujemo jer znamo da je naša raja malo naprednija od prosečnog korisnika (hej, hej, to si ti, pametnice! ;) Međutim, ne vidimo nikakav problem sa bounce rate-ovima i niko nam nije prigovorio da je zbunjen sajtom.

Na kraju krajeva, ko neće razumeti da može da klikne posle hover interakcije gde tekst promeni boju i podvuče se? Čak se i kursor promeni u ručicu!

Čemu onda služi copy?

Prosečan današnji sajt dosta podseća na desetara JNA koji pokušava da što efikasnije sortira korisnike u njihove kasarne. Zbog fokusa na konverzije i optimizaciju, sajtovi stalno pokušavaju da nam kažu da KUPIMO SAD! ili REZERVIŠEMO ODMAH! Još gore, pošto su sad svi mobile, nema mesta niđe, treba uvek istaći glavne osobine proizvoda, a ne sme presitno jer nas gledaju i 40+ koji ne vide.

Međutim, kada copy oslobodiš skretničarenja i prodaje, shvatiš da ostane mesta da ispričaš priču. Zato na vrhu našeg bloga stoji priča o tome kako ti blogovi zaista nastaju. Ako uzimaš podatke korisnika za nešto, možda nije zgoreg da im objasniš šta ćeš raditi sa njima. Možda je ovo još jedan trenutak gde možeš da istakneš ton svog brenda. Koliko brendova se ubija da nam se predstavi kao zaštitnički, mekani, blagi, a onda nas dočeka kontakt forma sa IME PREZIME ČIN ČETA JMBG.

Korisnici su većinom ljudi (još uvek). Ljudi oduvek žele dobru priču i prijatan razgovor. Bilo da pričaju sa osobom, brendom, chatbotom ili sajtom. Jedna od retkih stvari koja je preživela od starog sajta je prompt za kontakt formu:

Piši nam ili nas pozovi, svrati na kafu, odvedi na ćevape, pošalji razglednicu,
zapevaj pod prozorom, pusti Bat-Signal. #GoT fanovi, može i gavran

Zbog toga, mi ne dobijamo bezdušne korporativne prijave za posao. Postoje neke prijave koje su pravi mali copy same po sebi. Pored toga što nama to znači u životu, takođe je korisno ako si kreativna agencija, zar ne?

Ništa mi tu nismo NApravili

Na dan kad smo lansirali, moj to-do list za sajt i dalje je brojao desetak stavki. Marijin i Nevenin, još tridesetak. Ništa od toga ne bi bio klasičan bag, ali kada je sajt oživeo, shvatiš da se neke funkcionalnosti ponašaju drugačije nego što je zamišljeno. I još gore: dobiješ još 300 ideja šta dalje.

Shvatili smo da je ovo poslednji put da smo lansirali sajt. Pripremili smo listu unapređenja i napravili plan sa developerima kada ćemo raditi na kojoj stavki. Ako već prihvatamo kao sasvim normalno da svaki dan treba nešto novo postaviti na Facebook, Instagram i Instagram story, zašto ne bismo na isti način pristupili funkcionalnostima sajta? Zašto toliko sajtova kompanija izgleda beznadežno zastarelo?

Mada, opet kada razmisliš, nisam ti ništa preterano novo rekao, nešto ovako piše u svakom blogu o sajtovima. Međutim, ono što ne piše je da ovo uopšte nije UX niti development problem. Ovo je HR problem (pardon, izazov). Ko će se time baviti, ko će preuzeti odgovornost, ko će razmišljati o sledećih 300 stavki? Imamo par ideja o tome, pa me pitaj za 6 meseci da li smo uspeli ;)

 

Zz
G