10 Načina da (ne) ubiješ kampanju
Šibamo kampanje, ali samo ako ispunjavaju ove uslove!
Čestitam na još jednom uspešnom brejnstormingu!
Sticky notes ispisane, ljudi su se smejali, adrenalin je pukao celu grupu. Imate nešto, a to nešto sada treba da postane kampanja. Sada je vreme za popularni citat: „Pazi šta želiš predlažeš, možda ti se i odobri.“
Da bi bila sigurna da tvoja ideja „šljaka“ i pre nego što se o nju potencijalno olupaš, čekiraj sledećih 10 zapovesti:
1. Svaki put kao da je prvi
Dobre kreativne ideje nisu već viđene… bar ne u Srbiji. Pokušaj da tvoja ideja bude „prvi put nešto“.
„Ali ali postoji ograničen broj stvari koje mogu da se rade prvi put????!!!!“
-
Tačno, ali uvek možeš modifikovati već rađene ideje i mehanizme! Ljudi su već organizovali humantirane programe, ali niko nije napravio YouTube Live 24h od toga.
-
Novi formati se javljaju svako malo, ipak je ovo digital 🙂 Pogledaj pod TikTok ili IG Filteri.
-
Real time stvari su po pravilu „prvi put“ – na primer, Olimpijada u Tokiju!
-
Svaka generacija ima svoje nove, trendove. Gasiranje nije postojalo kod boomera, zato će možda biti dobra startna pozicija za tvoju kampanju koja targetira Zoomere.
2. Kvalitetan insight je kamen temeljac
Kvalitetna kreativna ideja rešava neko pitanje ili problem. Insajt je istina o tom pitanju ili problem, na osnovu koga se ideja gradi. Insajt može biti neka istina o ponašanju TG-a, neko socioekonomsko pitanje, društveni trend. To je temelj koji dokazuje da se tvoja kreativna ideja strateški podudara sa ciljevima kampanje.
3. Da li osećaš leptiriće i zašto ne?
Zapitaj se da li želiš da radiš ovu kampanju? Da li bi tebi bilo zanimljivo da vidiš to na netu? Da li si u fazonu „ovo je najjača stvar ikad“ ili „paaa dobro, ako već mora nešto“? Ti si uglavnom dovoljno dobar pokazatelj da li šljaka ili ne – ako tebi nije kul, neće biti ni nekome ko je mnogo manje investiran u priču.
4. Ispoštuj klijenta!
Ideja može biti super, ali ako nije na platformi brenda – onda nije optimalna. Zato neke ideje koje su jako kul, neće proći jer ne odgovaraju brendu po: tonu komunikacije, target grupi, startegiji brenda. Dobra ideja malo benduje ove kategorije i tera brend da rizikuje, a dobar tvorac ideje zna tačno dokle ovo može da gura.
5. Nego, je l’ može to da se izvede?
Došla si do najbolje ideje ikad, ali uključuje samo jedan dron, četiri snimatelja i treniranog medveda. Proveri izvodljivost svoje ideje – osmisli tim koji bi to radio (po pozicijama) i proveri da li je raspoloživ u agenciji ili kod podizvođača.
6. Skalabilnost
Imaš ideju za strava postove. Da li iz te ideje može da se izvuče 3 ili 10 postova? Odredi broj postova koji ti je potreban za kampanju. Probaj da napraviš toliko postova. Ne moraš da radiš finalne postove, ali npr ako je krovna ideja „nostalgija“ – vidi da li možeš da smisliš listu od 10-15 nostalgičnih tema, predmeta itd.
7. Pare nisu problem, para…
Ima, ako o tome razmišljaš na vreme. Angažovanje treniranog medveda košta 15.000EUR. Klijent ima samo 10.000EUR za celu kampanju. Vodi računa o tome. Na cenu utiče mnogo toga, ali ove stvari su korisne za promisliti:
1. Format – JER video je skup, fotka ne toliko. ALI fotka na lokaciji i sa profi modelom je skuplja od posta dizajniranog iz KV-a (ali i vrednija).
2. Količina – da li proizvodimo seriju videa ili jedan video? Ako proizvodimo seriju, ukupan trošak je veći, ali je prosečan manji.
3. Naša produkcija ili podizvođači – podizvođači je po pravilu skuplji, jer na njihovu cenu, agencija dodaje i svoj honorar.
4. Kvalitet – snimamo ATL kvalitet ili sirovi digital? Zna se šta je skuplje, ali… šta je vrednije? 🙂
5. Resursi klijenta – ne postoji objektivna cena, cena je sve što ispregovaraš. Fondacija će imati možda više para nego lokalni brend iz Subotice. Razmisli kako se tvoja ideja uklapa u njihove potrebe i mogućnosti.
8. Da merimo… KPI, naravno
Kreativna ideja treba da pruža rešenje za dostizanje zadatih ciljeva ili KPI-eva. Ako ti klijent zada KPI – Porast zajednice na Instagramu, a ti imaš baaaaaaaaaš dobru ideju za YouTube, ti moraš da:
1. Izazoveš / preispitaš KPI i dokažeš da je YT bitniji za postizanje nekog višeg cilja brenda (na primer – povećanje ljubavi prema brendu kod tinejdžera)
2. Promeniš svoju ideju – JBG
9. Uvredljiva ideja je loša ideja
Pogledaj u svoje srce, a i u članak Guardiana, i razmisli da li je tvoja ideja uvredljiva po sledećim osnovama: rodna, nacionalna, etnička, klasna, starosna, verska, seksualna. Dobre ideje ne upotrebljavaju stereotipe i ne diskriminišu, koliko god to bilo smešno, zanimljivo ili dobro uklopljeno – jer rade i bez opštih mesta kao što su stereotipi.
10. Da li šljaka kao celina?
Proveri da li svi delovi kampanje čine jednu celinu – da li pričaju istu priču. Iseci sve što ne priča glavnu priču – da ne bi završio sa šumom stvari koje deluju neuvezano i oslabio svoju prelepu glavnu ideju baš time.
To je to, your idea is ready to go! Seti me se kad budeš dobio stojeće ovacije kod klijenta ili nam javi još po neko oprobano pravilo – jer ova lista zapovesti može lagano da se produži.