Kako da napreduješ brzo u agenciji?

Nijedan savet ne uključuje nEtVorKiNg

Kada sam krenula da radim u Žiški, imala sam diplomu međunarodnih finansija (?), praksu u revizorskoj kući (??) i radno isksutvo u kompaniji za analizu tržišta (???). Počela sam da se bavim advertajzingom sa 0 iskustva, ako ne računaš loženje na Mad Men. Za tri godine sam postala jedan od kreativnih lidera agencije (da, kreativni lider je užasan izraz).

Ako ti ovo deluje brzo, čitaj dalje. Ispod je 13 stvari koje ti mogu pomoći.

1. Ok je da ne znaš ništa

Dokle god brzo učiš. Ako imaš iskustvo ili veštine, idi na tačku 2. Ipak, nov sistem je nov sistem. I da se Don Drejper zaposli u novoj agenciji ne bi znao gde bije prva tri meseca. Zato u prvom periodu nije bitno koliko znaš, već koliko brzo usvajaš nova znanja. TLDR: zapisuj stvari, vrati se na njih na kraju nedelje, izguglaj ono što je nepoznato. Pitaj mentora i kolege ono što ti je nejasno. Nemoj da ponavljaš iste greške na različitim mestima. Poenta je da to što naučiš primeniš svugde.

2. Ljudski je grešitit

Što više odlažeš PVG (prvu veliku grešku), to će ti anticipacija pojesti više živaca. Ako imaš sreće da pogrešiš rano i ozbiljno (pre nego što se izgradi stručno očekivanje od tebe), iskoristi ovo da pokažeš koliko tvoj odnos prema greškama kida. Preuzmi odgovornost, predloži opcije za minimiziranje štete i uloži rad da pomogneš u ispravljanju greške. Ako si baš overachiver u grešenju, podeli to što si naučio sa drugima u agenciji – možda će sprečiti druge slične greške.

3. Nikad izvini

Ponavljaj sa mnom! Postavljanje pitanje, traženje dodatnih informacija ili fidbeka NIJE razlog za izvinjenje. Loša ideja na brejnstormingu ili iniciranje sastanka sa seniorom NIJE razlog da se izviniš. Ne postoji ništa inherentno loše u tome da kažeš „izvinI“, ali ako to radiš za svaku sitnicu, verovatno nisi komforan na svom radnom mestu. Kako onda očekuješ da tvoj mozak bude maksimalno kreativan ili analitičan? Opusti se i prestani da brineš, ovaj, izvinjavaš.

4. Informiši se

Nisam tvoja profesorica srpskog, ali čitaj! Veštine neophodne za svakodnevni posao ćeš svakako naučiti za 6 meseci. Ali onda ostaje brdo onoga što ti je neophodno, a nećeš naučiti u poslu ili na kursu koji pohađaš. Advertajzing ne postoji u vakuumu. Da bi mogla da kreiraš kvalitetne kampanje, potrebno je da razumeš bar osnovne principe: ekonomije, medija, međunarodnih odnosa, logike, umetnosti, pop-kulture, istorije... Baci pogled na The New Yorker, The Economist,  Vox pored stručnih izvora koje već pratiš. Ne treba ti više od 15 minuta dnevno, a time ćeš informisati svoju podsvest i impresionirati ponekog klijenta. Dosta!

5. Izgradi LiČnI bReNd

Marketari najbolje razumeju brendove. Posvećujemo im zvanično 1/3 svog života 5 dana u nedelji. Ljudi kojima ideje padaju dok se tuširaju znaju da je ovo i više od trećine. Ako želiš da brzo napreduješ, ustanovi svoj lični brend u agenciji u kojoj se nalaziš. Ja sam ex-debaterka i ilustratorka Sadmicsa. Druge kolege su talentovani fotografi, pesnici, street-artisti, kuvari, krafteri. Nije bitno šta je – ali je bitno da skontaš šta te vozi i da to komuniciraš drugima. Pored toga što ćeš se bolje povezati sa kolegama, postaćeš i go-to osoba kada uleti baš idealan brief za tebe. A šta je bolje nego da radiš na nečem što te radi?

6. Kreiraj sadržaj za agenciju

Kao što je ovaj blog. Kreiranje sadržaja za agenciju šalje timu dva signala. Prvi je da poznaješ organizaciju toliko dobro da možeš da kreiraš inovativan i kvalitetan sadržaj. Drugi benefit je što time pomažeš agenciji da se pozicionira bolje na tržištu i privuče kvalitetne kandidate. Ako možeš, traži da tvoje ime stoji uz sadržaj koji praviš. Dobro je i za agenciju u kojoj radiš – klijenti će te prepoznati kao kul novog talenta – i biće još srećniji kada rade sa tobom.

7. Ako može da se nađe na Guglu, neka tamo i ostane

2021. je i svi umemo da guglamo. Agencije postoje kako bi sintetisale informacije u logične i NOVE stvari. Razmišljaj više o tome kako da povežeš informacije u zaključke, nego kako da ih samo preneseš. Ako ipak treba da preneseš informaciju, npr. o novom Ad placement-u, uvek ponudi i konkretan sledeći korak: kako klijent može da iskoristi taj Ad placement u svojoj medijskoj strategiji. Ako nema te primene, nemoj ni informisati klijenta jer očigledno nije značajno za taj brend u tom momentu.

8. Pričaj na sastancima. Odmah.

Prvi sastanak na koji sam otišla je uključivao 5 agencija i ceo tim našeg tada najvećeg klijenta. Da li je zastrašujuće kada sediš sa ~30 ljudi do kojih svi imaju više iskustva od tebe? DA. Da li je to razlog da ne doprineseš sastanku? NOPE. Prati sastanak, postavi kvalitetno pitanje, daj novu ideju ili nadogradi tuđu. Ako si nova osoba u prostoriji, korisno je kada tim sa odmah stekne utisak o tome kako baš ti razmišljaš. Okej je da ne znaš odmah sve, ali je odvažno biti konstruktivan već na prvom sastanku. 

9. Nauči šta je argumentacija – i koristi je

Bez obzira na kojoj poziciji radiš, neophodno je da razumeš kako da izneseš i odbraniš svoju preporuku. To što sam se bavila akademskom debatom nema veze sa tim. Vrati se na tačku 7 i izguglaj šta je struktura argumenta. Kada je naučiš, koristi je na sastancima, u proposalima i mejlovima. Daće strukturu tvom procesu i pomoći drugima da te jasnije razumeju.

10. Povuci liniju

Ako radiš u agenciji, nauči što pre da proceniš kada je potrebno razmotriti druge opcije, pomeriti rok ili očekivanja klijenta. Ne samo što je ponekad neophodno, već je i kul, jer te stavlja u konsultantsku poziciju. Ta pozicija je bolja, i teža. Podrazumeva da više razmišljaš o brendu koji ti je poveren i da povremeno imaš ne-toliko-prijatne razgovore sa timom. Ipak, na taj način gradiš svoj profesionalni integritet: učiš kako da diskutuješ tuđe i braniš svoje ideje.

11. Prati svoj razvoj

Ako imaš sreću da radiš u agencijama koje imaju jak sistem mentorstva, trebalo bi da uvek pratiš šta su tvoji sledeći razvojni koraci. Zajedno sa mentorom definiši šta se od tebe očekuje. Zatim rasporedi te zadatke, ispunjavaj ih i informiši mentora o progresu. Ovo će ti pomoći da razvojnim zadacima pristupiš kao zadatku za klijenta. To znači da ih nećeš razvući do besvesti i setiti ih se tek pred sledeću evaluaciju.

12. Traži unapređenje

Inicirala sam većinu razgovora o svojim unapređenjima. Ovo sam uvek radila argumentujući na koji način su se obim posla ili odgovornost koju preuzimam uvećali. Za ovo moraš da zaista pratiš svoj razvoj – i realno proceniš da li su tvoje odgovornosti porasle ili ne. Ako rastu, iniciranje ovog razgovora je jako osnažujuće. Pritom šalje signal da znaš kako da mapiraš i pratiš razvoj, što je korisno i za timove koje ćeš ubrzo voditi.

13. Menjaj agencije?

Poslednji savet bi trebalo da bude nešto što sama nisam primenila, ali šljaka. U pitanju je veleslalom kroz tržište rada. Ovo je skroz legitiman način da napreduješ i ima raznih benefita, o kojima ne znam puno jer sve vreme radim u Žiški. Ako imaš ovakvo iskustvo, pls podeli, zanima me šta propuštam! #FOMO

Za kraj, čini se da je celo tržište rada gotovo opsednuto brzim usponom uz kOrPoRaTivne StepeNIce.  Zato hajde da više pričamo o tome kako da se kvalitetno popnemo, uz manje sagorevanja i manje nesigurnosti da radimo nešto pogrešno. Sigurna sam da će ljudima koji tek kreću značiti. Šaljite svoje utiske, želje, pozdrave, neka ova lista raste! 

Milja Šijakinjić

Milja Šijakinjić