Da li je sadržaj koji plasiraš dobar? - Ziska

Da li je sadržaj koji plasiraš dobar?

Kvantitativna analiza kvaliteta

Ako kvalitet sadržaja merite metrikama na koje može da se biduje – imam loše vesti, pogrešna vam je taktika. Koje su relevantne metrike za kvalitet sadržaja (spoiler alert – nije like) saznajte u nastavku teksta.

Ovo nije još jedan tekst o reach-u

Čim se pomenu brojke u kreativnoj industriji, većina pomisli na reach i impressions. To je ona statistika ispod svakog posta koju čak i ljudi koji se ne bave digitalnim marketingom počinju da prate i razumeju. Ona govori koliko je jedinstvenih korisnika videlo vaš post (reach), a koliko puta je ukupno vaš post prikazan (impressions). I da, reach jeste bitan,  ali…ovo uopšte nije tekst o tome.

Šta su relevanti parametri?

O tome da li je sadržaj koji objavljujete dobar ili ne, može govoriti broj lajkova (engagement generalno) ako sadržaj ne sponzorišete. Međutim, čim je sadržaj sponzorisan, metrike na koje bidujete gube relevantnost u oceni kvaliteta. Jer algoritam radi tako da vam pruži rezultate koje ste platili.

Ono na šta još uvek ne možemo da bidujemo je broj čuvanja (save) i broj deljenja (share). Zbog toga ovi parametri postaju ključni u analiziranju kvaliteta objava koje plasiramo na mreže.

Listajući svoj feed, lajkujete mnoge objave. Neke vam se dopadnu manje, neke više, ali većinu do sutra zaboravite. U trenutku kada poželite da neki post sačuvate i vratite mu se kasnije, ili ga podelite sa nekim, mi znamo da je taj sadržaj relevantan.

Šta čuvamo, a šta delimo?

Iako nam suštinski govore istu stvar (ovaj post je privukao pažnju), save i share oslikavaju potpuno drugačije ponašanje – Ovaj sadržaj želim da sačuvam za sebe, a ovaj sadržaj želim da podelim sa drugima! U čemu je suštinska razlika?

Share

Neke postove delimo javno (reshare posta ili story), druge delimo interno (u Inbox ili Dm), ali deljenje uvek podrazumeva slanje neke poruke. To može biti izjava sa kojom se slažete i želite da i drugi to vide. Može biti dobra fora koja vas je nasmejala, pa je delite da razveselite prijatelje. Mim koji se odnosi baš na vas, kul proizvod koji ste otkrili, podrška nekom brendu,  pojedincu ili organizaciji, poziv na humanitarnu akciju ili apel za udomljavanje kuca i maca.

Nažalost, share može biti i ismevanje (što bi žiške rekle kad je nešto cringe) ili javna osuda. Zbog toga se deljenje uvek tumači u kontekstu drugih metrika, npr. sentimenta u komentarima.

Ali, koji god tip sadržaja da je u pitanju – share je komunikacija.

Save

Sadržaj koji čuvamo je uglavnom samo za nas. Moj Save folder na Instagramu je svojevrsni notes, samo sa slikama. Tu čuvam garderobu koja mi se dopala i želim da je poručim, zanimljiva mesta koja želim da posetim, DIY trikove, recepte, tutorijale i savete kako da izgubim 10 kila za 2 dana, a da ne gladujem i ne vežbam 😊 A nekada je to jednostavno nešto kul što ću podeliti kasnije, ali trenutno ne mogu da smislim dobar propratni tekst.

Još jedan bitan aspekt je čuvanje sadržaja zarad kasnijeg pokazivanja nekome ko nije na mrežama. Tako online sadržaj pronalazi put do offline zajednice, ako je dovoljno dobar.

Verujem da su čak i oni koji imaju „gomilu sačuvanih postova kojima se nikad ne vrate“, bar jednom kopali po tom folderu tražeći onaj jedan citat, recept za savršene mafine od dva sastojka, ili onaj bar što se skoro otvorio, sa žutim stolicama i imenom koje se teško pamti.

Neko čuva i deli postove da pokaže prijateljima radi zabave. Drugi će možda želeti da diskutuju o sadržaju i poruci koja je prenete. Mi koji se bavimo marketingom razgovaraćemo sa kolegama o tehničkoj egzekuciji i dobrim i lošim stranama.

Ali koji god scenario da se desi, efekat je postignut. Vaš sadržaj ne samo da je privukao pažnju i dobio lajk, postigao je mnogo više! Pokrenuo je diskusiju ili razmišljanje o temi duže od par sekundi. Imajte na umu da ne vole svi da iznose mišljenje javno tako da komentari (čak i lajkovi) često izostanu, ali je vaš sadržaj primećen. O tome svedoče save i share.

Kako da ih tumačimo?

Ova dva parametra višestruko su nam korisna. Pored toga što povećavaju engagement na našim objavama, govore nam o kreativnom smeru kojim treba da se krećemo. Ultimativni cilj svih nas koji se bavimo ovim poslom je povezivanje sa online zajednicom i prepoznatljivost brenda za koji radimo. Da bismo to postigli mi istražujemo, ispitujemo, testiramo, analiziramo. Pratimo koji tip objava pratioci čuvaju, koje teme ili fore žele da podele i u skladu sa tim oblikujemo naš budući sadržaj. Jer ne postoje pravila i svaki brend je drugačiji, kao i njegovi korisnici, pratioci, online (i offline) fanovi.

Zbog toga su nam save i share jako važni. Jer za razliku od reacha-a i impressions-a koji govore o vidljivosti našeg posta, engagement (a u njemu najviše čuvanje i deljenje), nam govori o kvalitetu.

/   /   /

Zato sledeći put pre nego što otpišete dobar content strand samo zato što postovi nemaju dovoljno lajkova, pogledajte broj deljenja i čuvanja. Možda vam se otvore novi digitalni horizonti!