KAKO DA POSTANEŠ KREATIVAC U 3 KORAKA? - Ziska

KAKO DA POSTANEŠ KREATIVAC U 3 KORAKA?

   

 

Prosto! 

 

Korak 1: Uradi malu tetovažu random predmeta negde na podlaktici

Korak 2: Počni da nosiš samo dugačke čarape u boji

Korak 3: Kupi MacBook

 

Kraj teksta.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HAHA! Ovo je bio test! Zamisli…

Ako si došao do ovde, znači da te stvarno zanima kako se postaje kreativac. Dobro, zasluzuješ da ne bacimo još jednu lošu foru nego da odmah pređemo na stvar. 

Evo čemu će da posluži ovaj tekst:

Prvo: da se bliže upoznaš sa time šta zapravo radi jedan kreativac i odlučiš da li se to i tebi baš radi

Drugo: ako ti se ovo baš radi, daćemo ti korisne savete koji će ti pomoći da se pripremiš za rad u industriji.

Pa, da počnemo! 

Korak 0: Šta radi kreativna agencija? 

I ovo je prosto: Kreativna agencija biva kreativna radnim danima od 9 do 5. 

Sad ozbiljno. Naš posao je bukvalno generisanje i realizacija ideja. Zvuči prilično apstraktno, zato što i jeste. Jedno 90% je apstraktno i to samo zato što ima i taj deo o realizaciji. Inače bi bilo 100%.  

Bez obzira da li je u pitanju post za Instagram, ili TV reklama, suština je ista: moraćeš da osmisliš nešto, a onda ga i fizički napraviš. 

U ovom procesu podjednako učestvuju četiri odeljenja agencije: kreativa, dizajn, produkcija i menadžment

Kreativa generiše ideje, dizajn i produkcija ih realizuju, a menadžment brine o tome da se dese na vreme i ispune ciljeve koje je zadao klijent. Menadžment se takođe svakodnevno bavi klijentimana i služi kao neka vrsta posrednika između njih i agencije. Tradicionalno ova pozicija se zove i Akaunt. 

Ali dosta sa teorijom, daj da ti damo neki praktičan savet.

Korak 1: Šira slika

Svi gledaju reklame, ali ih relativno mali broj ljudi pravi. Ako i ti želiš da budeš u tom relativno malom broju ljudi, moraćeš da počneš da ih posmatraš studioznije. 

Napravi YouTube listu od svojih 20 omiljenih reklama. Seti se reklama koje su ti bile zabavne ili istraži reklame omiljenih brendova. 

Onda stani i zapitaj se: “Šta ovu reklamu čini dobrom?” Tvoj sledeći korak je analiza odabranih radova.

U suštini, ono što želimo da se desi u tvojoj glavi je proces suprotan onom koji se dešava kada stvaraš reklamu. Ići ćeš unazad, analizirati reklamu i tako doći do njene suštine – uvida i ideje

“Okej, ideja znam šta je”, kažeš ti sad sebi, “al šta je uvid??” 

Čekaj, čekaj, polako, idemo redom. 

Ideju je lako da prepoznaš. To je, manje-više, prepričana reklama u jednoj rečenici. Pre nego što se malo više udubiš, probaj da sumiraš nekoliko reklama u što manje reči. 

Zatim, uporedi ideje različitih brendova. Postoji razlog zašto Snikers u reklami može da ima Mister Bina, ali Mercedes ne može. Artikuliši zašto je to tako. Ali bukvalno artikuliši. Iskucaj u wordu ili napiši na papir. Ovime ćeš kako-tako opisati brend i šta je to što ga razlikuje od drugih. Ovo znanje je ključno za kreiranje ideje koja radi. Mi, ipak, radimo za brendove, ne za našu sopstvenu zabavu. 

E sad možemo da pomenemo uvid. Ukratko, to je ono što dolazi pre ideje. I ne moraš mnogo da biješ glavu ovim pojmom, samo razmisli ovako: ako je ideja za reklamu: Tata se krije od ukućana kao kameleon, nindža ili nilski konj,  uvid je: kada ostaneš bez para, najradije bi se sakrio od svih. 

Šta je uvid za ovu reklamu? 

Ako je tvoj odgovor: mleko ti pomaže da lakše progutaš kikiriki puter, nisi u pravu. 

Razmisli dublje. 

Daćemo ti hint: pročitaj slogan. 

Korak 2: Sitna crevca

Kad smo već kod slogana: štoo su oniii zanimljiviii….

Koji ti prvi pada na pamet?

Šta misliš, zašto je to tako lako? 

Zato što ljudi koji rade u agencijama kao što je naša provode sate pišući desetine varijanti jedne iste rečenice dok ne nađu onu koja najbolje prenosi suštinu brenda. 

Slično kao i za reklamu, probaj da u par rečenica raspišeš šta zapravo znači just do it, ili probably the best beer in the world, ili bilo koji drugi slogan koji ti je kul. Videćeš da ćeš sigurno moći da napišeš ceo pasus o sloganu. A neki dobar kopirajter je sve to sažeo u par vrlo efektnih reči. Magija! 

Po ovom principu možeš razmisliti i o drugim pojedinačnim delovima komunikacije. Predlažemo ti da kreneš od postera za McDonalds. Pronađi 10 postera na internetu, postavi ih u PowerPoint i napiši šta svaki od njih komunicira. 

Korak 3: Treniraj

Vreme je da se iz analitičkog, prebacimo u kreativno razmišljanje. 

Kao što smo rekli, veći deo posla u kreativnoj agenciji je smišljanje ideja. Dobra stvar je što za ovo vrlo lako možeš da se spremiš. 

Vrati se na onih 10 postera za McDonalds i dobro ih pogledaj. Tvoj zadatak je da napraviš 11. poster za McDonalds. Tema je specijalna ponuda za čudake koji vole da jedu sladoled i pomfrit zajedno (da, postoje!).  

Nakon toga, odaberi neki brend koji ti se dopada. Prošetaj do prodavnice i kupi njihov proizvod. Isprobaj ga, upoznaj se sa glavnim karakteristikama iz prve ruke. Pokušaj da skontaš šta je to što ga čini posebnim. Šta je tvoj uvid? 

Onda smisli instagram post, TikTok video, ili TV reklamu za taj proizvod. Razmisli po čemu se formati razlikuju. Da li ćeš istu stvar da staviš i na TikTok i na Instagram? Sigurno nećeš video za društvene mreže da iskoristiš kao reklamu za TV, to ti je jasno, ali razlike između društvenih mreža su suptilnije. 

Sad uradi isto to, ali za brend koji ti je potpuno bezveze. Proizvod koji nikad u životu ne bi kupio, ili za koji nikad do sad nisi čuo. Dobar kreativac ne mora da voli brend da bi ga razumeo. 

Što više vremena provedeš u ovakvim eksperimentima, brže ćeš dolaziti do ideja. Mozak je kao mišić. Treniraj ga. 

Međutim, kao i svaki trening, i ovaj može da bude efikasan, ili potpuno kontraproduktivan. Zato je bitno da pored redovnog vežbanja imaš dobru ishranu, ali i dobru teretanu. Ishrana u ovom smislu jeste sadržaj koji konzumiraš. Za ovo predlažemo da redovno pratiš Social Media Examiner, Digital Buzz Blog, TechChrunch Social, Verge, Ad Age i Marketing Mrežu. Što se tiče dobre teretane, tu već moramo da budemo malo opštiji i kažemo: okruži se ljudima koji će te gurati napred. Nemoj da šalješ CV u svaku agenciju. Pronađi onu koja odgovara tvom senzibilitetu i uradi sve što možeš da upadneš u taj tim. 

Srećno!