Lajv strim - Ziska

Lajv strim

Najbolji format za priče koje želiš da ispričaš bez fitlera

Toliko volimo Lajv da smo organizovali jedan u trajanju od 24h!

Lajv je digitalni format za koji treba hrabrosti. Ispričaćeš priču direktno pred kamerom, bez filtera i postprodukcije. Zahtevan je za organizaciju. Stepen kontrole je manji u odnosu na druge formate. Istovremeno, publika je navikla na pre-producirane materijale i fotografije upeglane do besvesti, a ti ćeš joj ponuditi raw digitalnu estetiku. Ali…

Strim te izdvaja

Baš zbog gore navedenih stvari koje na prvu loptu deluju kao mane formata, tvoj brend će se sigurno izdvojiti kada napravi kvalitetan Lajv program. Recimo da želiš da se izdvojiš iz novogodišnje buke. Svi brendovi imaju Deda Mrazove u raznim bojama, svi nešto pevaju, svi su presrećni – kako da se recimo Coca-Cola koja je počela celu tu zbrku izdvoji?

Organizujući strim koji je trajao ceo dan – 24h! Bio je to zapravo novi digitalni praznik – Dan dobrih dela. U toku tog dana smo neprestano snimali program – i ugostili oko 40 gostiju. Muzičari, influenceri, kuvari, stand up komičari, admini meme stranica, Motosante i mnogi drugi su obeležili najduži Lajv humanitaronog karaktera.

U studiju smo postavili Mašinu dobrih dela, koju je Coca-Cola zavrtela darivanjem pet institucija za decu u Srbiji. Cilj je bio da ovu Mašinu dobrih dela održimo u pokretu svih 24h – a gorivo su bili komentari. I uspeli smo u tome, sa prosečnih 19 komentara po minutu. Da, čak i u 4 ujutru. Za 24h smo dobili 25025 novih Deda Mrazova uz pozitivan sentiment od 97%, a dan završili nastupom Marry Gospel Choir-a sa naslovne slike!

Imaš samo par minuta

Lajv se konzumira na specifičan način. Većina gledaoca će ući, pogledati šta se radi, zadržati se par minuta i otići. Pa se vratiti kroz 3h, opet na par minuta. Bitno je da računaš na ovo i prilagodiš neke stvari poput:

• Ako postoji mehanizam za učešće – mora da bude vidljiv na ekranu sve vreme. Mi smo to rešili dizajn elementima poput trake i crvenog prostora desno, gde smo ispisivali trenutnog gosta i pitanje za poklon.

• Bitno je i da voditelji često ponove šta je tema Lajv-a, kako može da se učestvuje, šta se radi trenutno.

Ove dve stvari će omogućiti bilo kome da odmah shvati o čemu se radi u tom delu programa, a time zadržavaš veći broj gledalaca – jer im je lakše da se uključe. To je bilo ključno kada smo organizovali osmomartovski Instagram lajv za Coca-Cola kampanju Budimo =.

Coca-Cola je Međunarodni dan žena 2020. obeležila kampanjom Fill in the gap. Lansirali su specijalno pakovanje – dve flašica, od kojih je jedna napunjena do 84%, kako bi podigla svest o razlici u platama žena i muškaraca koja dostiže I do 16% u Srbiji. Pošto specijalno pakovanje nije bilo dostupno na regularnim prodajnim mestima, rešili smo da organizujemo Instagram Lajv i omogućimo svima da doprinesu podizanju svesti o ovom problemu.

Lajv je trajao sat vremena, a mi smo za to vreme napunili do vrha 100 flašica Coca-Cola uz pomoć gledaoca. Flašice su poređane u oblik piramide – da signaliziramo da podrška koju pružamo jedni drugima uzdiže i sve ostale.

Lajv je dosadan

Barem sam po sebi. Kada su recimo profesionalni gejming strimeri uživo, oni većinu svoje pažnje posvećuju publici, a ne igrici koju igraju. Sa1na nije najbolji LoL igrač koga možete gledati kako igra, ali najbolje animira publiku uživo. Isto je i sa brendovima: ako samo postave nešto interesantno, to još uvek nije strim – to je emisija. Verovatno će influencer u videu pobrati 50 miliona srca, ali to neće držati ljudima pažnju.

Zato morate da smislite publici nešto da radi tokom lajva. Recimo, kada smo lansirali WOAH aplikaciju, imali smo 4 influesera uživo, ali to nije bil dovoljno. Dobrano smo se iscimali da pronađemo najčudnije predmete koje posedujemo, stavili ih u džak i izazvali publiku da pogađa šta je u džaku. Hej, nije najbolja zabava na svetu, ali je pružilo dodatnu zabavu gledaocima:

Lajv i dalje živi ovde.

Pretprodukcija je najzahtevnija faza

Za razliku od animacije, video-snimaka i fotografija, gde je faza postprodukcije najduža, u organizaciji Lajv formata – ona gotovo da ne postoji. Pošto sve ide uživo, bitno je da o pretprodukciji razmišljaš o svemu – i o svemu što može da pođe naopako – u organizacionom i komunikacionom smislu.

U pretprodukciji osiguraj dodatni izvor interneta, strujni agregat, da Sara Jo može da stigne na vreme za svoj nastup ako je tada saobraćajni špic, da se komšije ne žale kada dovedeš DJ-a u 3 ujutru… Ovo je naravno samo deo liste – ali poenta je: razmišljaj o worst case scenariju za sve.

Potrebno je da predvidiš i sve komunikacione zavrzlame – šta se desi ako te napadne armija trolova u komentarima? Šta se desi ako neko vređa goste, voditelje? A ako gost otkaže u zadnji čas? Pripremi odgovore na sva ova pitanja – pre nego što Lajv počne!

Community manager je tihi heroj

Lajv formati podrazumevaju direktan razgovor sa publikom. Ljudi se uključuju, reaguju na sadržaj, pišu. Engagement je dosta nefiltriran. Koliko će biti zabavno za gledanje zavisi u mnogome i od toga šta se dešava u comment sekciji.

Zato su community manager još bitniji nego inače u Lajv programima. CM treba da hajpuje celu priču, da gura konverzaciju u nekom smeru, podstiče ljude da se uključe. U Lajvu nema vremena za konsutlacije, kao kada odgovaraš na komentar, pa je bitno da CM bude neko ko može da smisli zanimljive odgovore u sekundi – jer komentari brzo lete.

Ton komunikacije treba da bude opušteniji u Lajv formatima – jer je sličniji razgovoru nego bilo koja druga interakcija na društvenim mreažama.

Lajv (ne)staje kada isključiš kameru

Toliko cima – i onda nestane kada isključiš IG Lajv! To jeste mana formata na Instagramu – koji ne čuva materijal koji si snimio. Međutim, postoji način da se to prevaziđe. Mi smo postavili “behind the scene” kameru koja je snimala ceo proces.

To nam je omogućilo da napravimo timelapse snimak, od 1 minuta, i iskoristimo ga kao post 9. Marta – kako bismo pokazali da borba za jednakost ne traje jedan dan. Ovo je primer gde smo koristili Lajv format zarad podizanja svesti o nekom pitanju, a kada je primarni cilj Engagement sa publikom:

Personalizacija je ključna

2017. godina je prošla u znaku Facebook Lajv formata. Facebook je gurao ovaj format i poklanjao organic views (bilo nekad, sad se pripoveda :)), a brendovi su složno uskočili u vozić ovog trenda. Coca-Cola je za Dan zaljubljenih organizovala tim kaligrafa koji je pisao personalizovane poruke za pratioce. 530.000 se uključilo organski, 8000 njih je komentarisalo, a preko 600 poruka je izrađeno za svega par sati – i poslato korisnicima. Pogledaj kejs na sledećem linku.

Uspešan Lajv nudi personalizovanu vrednost za svakog gledaoca. Za razliku od TV programa, u kome je gledalac pasivni učesnik, u Lajvu je moguća instant komunikacija sa publikom. To znači da mehanizam tvog lajva treba da omogući gledaocu da nešto promeni u programu: da osvoji nešto, naruči personalizovani ispis ili crtež, postavi pitanje voditelju, glasa šta će se raditi sledeće.

Ove stvari gledaocima daju osećaj kontrole programa – i vuku ih da postanu aktivni učesnici: da stvaraju program zajedno sa brendom.

Ne možeš baš sve predvideti

Iako je pretprodukcija bitna – neke stvari nećeš moći da predvidiš. Voditelj će zaboraviti tekst. Neko će oboriti deo scenografije. Gost će kasniti. I to je sve O.K!

Pripremi belu tablu da komuniciraš sa voditeljima, ohrabri ih da budu prirodni i opušteni – i publika će “oprostiti” sitnice koje ne idu po planu. A i klijent 🙂

Suština je ista na svim mrežama

Sve ovo može da se primeni i na TikToku.

U aprilu ove godine poslali smo Radulea, kolegu “TikTok influensera”, da proveri tvrdnju u praksi. On je na svom profilu pratiocima organizovao Lajv kvizove. Osmišljen kao interaktivna forma, kviz je osim direktne komunikacije svim pobednicima garantovao personalizovanu nagradu – upisivanje na trofej. Lajv je u nekoliko navrata dostizao 150 gledalaca, Radule je uspostavio snažniju konekciju sa svojim pratiocima, a mi smo dobili potvrdu početne hipoteze – može(mo)!

TikTok lajv je najsličniji Instagramu, a Radule jedva čeka priliku da detaljnije diskutuje o razlikama, prednostima i mogućnostima za komunikaciju brenda u ovom formatu.

Da li si ti nekad organizovala Lajv? Ako znaš još neki koristan savet – piši nam!

Inače, ovo nije jedini zabavan Lajv koji smo radili sa Coca-Cola kompanijom! Ako te zanima kako izgleda ad-hoc kaligrafija u lajv formatu, obavezno pogledaj kako smo Valentines day live stream.