Zašto logo nije dovoljan - Ziska

Zašto logo nije dovoljan

a knjiga standarda nije izmišljotina kojom se dizajneri gađaju kad im je dosadno

Kreativnost je urođena ljudska potreba. Zato su projekti lansiranja novog proizvoda, nove kompanije, nove usluge, odnosno kreiranja novog brenda uvek posebni. Malo zadataka u poslu može da probudi tu detinju radost kao pravljenje nečeg sasvim novog.

A onda krenu problemi. Ispostavlja se da je pravljenje nečeg sasvim novog… teško! Obično niko u vašoj organizaciji nema puno iskustva sa time (ipak pravite nešto novo), verovatno znate da vam treba ime, logo i boje, ali ne znate kako izgleda taj proces, niti kako da budete sigurni da ćete kupiti nešto kvalitetno (opet, kada niste do sada nijednom kupili logo).

Srećom, to su problemi koje je naš posao da rešavamo! Zato dozvolite da pokušamo da pomognemo:

Čemu služi brending?

Probajte da guglate o tome šta sve uključuje brending i verovatno ćete naći dosta objašnjenja o tome šta uključuje taj dizajn. Ta objašnjenja su obično pisali dizajneri, uz konsultovanje teorije dizajna da bi prodali dizajn. Ali vi sigurno niste dizajner ili dizajnerka i zapravo ne želite da kupite dizajn.

Vi kupujete distintkivnost i asocijacije. Distinktivnost znači da se izdvojite od vaših konkurenata. Kada vaši kupci vide bilo koji element vašeg brendinga, treba da prepoznaju da ste to vidi. Dakle, ne kada ih stavite u konfernecijsku salu da pola sata gledaju 5 logoa, nego kada se šetaju sajmom i vide štand, kada su u prevozu i vide bilbord, kada vide rokovnik da viri iz nečije torbe, kada bace pogled u špajz gde se nalazi vaše pakovanje itd.

Asocijacije su komplikovane za definisati, ali nismo ni psiholozi. U naše svrhe, veoma je jednostavno: kada neko prvi put vidi bilo koji element vašeg brendinga, na osnovu svojih vizualnih navika će pretpostaviti gomilu stvari o vama. Dakle, želite da ih brending pogura na pravi put, da pretpostave stvari koje vaš biznis jeste: možda želite da izgledate profesionalno, a možda želite razigrano, brzo, jeftino, sigurno, jako, kreativno, inovativno itd.

Šta je uopšte brending?

E, sad, većina ljudi ukači nešto od ovoga gore i onda pokuša da sve to realizuje u logou. Problem sa time je što logo već ima toliko posla koje mora da odradi kao dizajn element, da je teško da iznese distinktivnost, a tek i asocijacije.

Ne pomaže ni što sve liste najboljih logoa koje ćete izguglati imaju Fedex, Apple i slične najbolje primere u istoriji marketinga koji su uspeli da pogode prave asocijacije. Kada se desi, to je zaista lepo, ali kada ne – tu su svi drugi elementi koju dopunjuju brending koji su tu da evociraju prave asocijacije: šare, ikonice, +++

A šta će mi knjiga?

Recimo da se složite da vam treba „brending“, a ne samo logo – i dalje nećete naći dizajnera ili agenciju da vam proda „brending“, već će insistirati da vam treba „knjiga standarda“ iliti „brand book“. Dakle, vama trebaju šare, ikonice i +++  da biste kreirali distinktivnost i asocijacije, a kupujete .. knjigu? Zašto?

Zato što je izuzetno komplikovano (sprski: skupo, prim prev.) organizovati logo i sve brending elemente da budu distinktivni i imaju prave asocijacije. Na primer, kod nas radi 5 dizajnera, ali brend book mora da vodi art direktor – onaj sa najviše iskustva u timu. Sa druge strane, vama će svake nedelje zatrebati neki mali dizajn. Nikome se ne isplati da svaki taj mali zadatak radi senior. Ne, ili ćete imati in house juniora ili juniornije frilens saradnike.

Knjiga standarda osigurava najbolje od oba sveta. Art Direktor ili direktorka jednom baš jako puno razmisli i postavi dizajn, a zatim bilo koji pismen dizajner ili dizajnerka bi trebalo da može da napravi dizajn koji je uvek distinktivan i ima konzistentne asocijacije.

Kako knjiga osigurava konzistentnost

Dizajn je kreativan posao, što je super. Ali jedan od problema kreativnog posla je što uvek postoji bezbroj mogućih rešenja svakog problema, što znači da svako rešenje može malo da vrda. Pošto svaka dizajnerka malo drugačije posmatra svaki dizajn, u tom vrdanju mogu da se izgube distintkivnost i asocijacije.

Zato knjiga standarda mora unapred da reši probleme i dobro definiše rešenja. Rešavanje problema unapred zahteva iskustvo i analizu. Mi iz dugogodišnjeg rada znamo da će vaš logo morati da bude čitljiv i na 80 pixela kao favicon, a ako se pojavite u polo majici da će vam kad-tad zatrebati verzija logoa koja može da se uradi kao vez. Mi imamo standardnih 20ak primena koje uradimo u knjizi standarda da bismo predvideli većinu takvih problema. Međutim, proed toga – svaka industrija je specifična. Zato ćemo u razgovoru sa vama pronaći još 5 primena koje su specifične za vas.

Dobro definisano rešenje zahteva tekstualno objašnjenje. Izvinjavam se kolegama dizajnerima koji su u ovom trenutku doživeli šlog, ali da: ako u knjizi standarda stoji samo dizajn i nema teksta, sva je šansa da će dizajnerka koja knjigu koristi imati previše prostora za vrdanje.

– Gorane, mislim da nam ipak treba neka završna reč?

– Aleksandre, dosta smo pisali, stavi samo još neke radove da ljudi imaju da kliknu.